Tuesday, April 10, 2012

YANG DIPERTUAN AGONG: CERITA RINGGIT MALAYSIA DAN JATI DIRI

Ada cerita dari kawan katanya “True Story” kunun yang ada budak kita (Pelajar) di luar Negara yang bila ditanya siapa gambar dalam duit kita tu dia jawab dengan “stady”, TIDAK TAU sambil sengeh2 ketawakan diri sendiri kali.. hehe.. Pelik juga kan tetapi itu cerita benar kawan tu la. Jadi akupun test2 la Tanya peserta kursus aku. Dipendekkan cerita peserta aku jawab dengan macam2 nama dan jawapan la diaorang bagi. Tapi saya tekezut juga la ramai yang tidak tahu dan ramai juga yang sebut nama yang entah apa2. Yang tahu tidak habis sepuluh jari saya ni kalau dikira. Jadi kesimpulannya semangkin jauh kita dari sejarah maka semangkin nipislah ilmu sejarah kenegaraan ini. Jadi apa masalahnya? Kalaulah ada timbul persoalan itu maka sandik betul la bah perangai kita ni. Kalau kita sendiri tidak tahu jangan harap orang lain tahu dan hormat kita. Isu ini pada aku isu menampakkan kita ini semangkin hilang jati diri. Semangkin lama semangkin jauh dengan sejarah Negara dan bila jauh kita semangkin lupa siapa kita. Bila lupa jangan harap akan ada rasa bangga serta penghargaan terhadap bumi tanah tumpah darah kita ini. Justeru atas dasar kesedaran ini ada fakta sejarah yang ingin saya kongsi sempena PERTABALAN YANG DIPERTUAN AGONG TUANKU ALHAJ ABDUL HALIM MU’ADZAM SHAH IBNI AL-MARHUM SULTAN BADLISHAH. Cukuplah sekurang-kurangnya kita tahu pasat YDPA pertama dan yang terkini sebagai syarat minima la kali untuk pengetahuan am aspek kenegaraan dan jatidiri kita sebagai ANAK MALAYSIA. Semangat niiii,,,

TUANKU ABDUL RAHMAN IBNI ALMARHUM TUANKU MUHAMMAD
Tuanku Abdul Rahman Ibni Almarhum Tuanku Muhammad ini sebenarnya kalau mengikut seniority adalah Raja ke 3 untuk pelantikan Yang Dipertuan Agong tetapi disebabkan Sultan Johor Sultan Sir Ibrahim ibni Almarhum Sultan Abu Bakar menolak pencalonan YDPA kerana umur Baginda ketika mau dilantik itu 84 tahun.

Mengikut urutan selepas Baginda Sultan Johor adalah Sultan Pahang Sultan Sir Abu Bakar Riayatuddin Al-Muadzam Shah ibni Almarhum Sultan Abdullah Al-Mutassim Billah Shah tetapi baginda Sultan juga menolak pencalonan menjadi YDPA. Untuk pengetahuan juga baginda Sultan Pahang ini naik tahktah pada tahun 1932.

Jadi atas penolakan kedua dua Sultan ini maka Raja yang ketiga paling lama memerintah ketika itu adalah Tuanku Abdul Rahman ibni Almarhum Tuanku Muhammad dari Negeri Sembilan. Baginda dipilih sebulat suara oleh Majlis Raja-Raja menjadi Yang Dipertuan Agong Pertama kita pada 31 Ogos 1957 dan menjadi pemerintah tertinggi Negara sehingga 1 April 1960.
Jadi pada tahun 1967 wang kertas Ringgit Malaysia siri pertama dikeluarkan dan potret Tuanku Abdul Rahman ibni Almarhum Tuanku Muhammad pun diabadikan dan digunakkan sehinggalah ke hari ini didalam semua Ringgit Malaysia yang kita pakai. Itulah sedikit fakta cerita tentang gambar siapa dicetak di semua Wang kertas yang kita bawa hari2 didalam dompet kita tu. Semoga menjadi pengetahuan tambahan kepada kita sebagai ANAK MALAYSIA.

MAKLUMAT PENTING
Ini kira maklumat tambahan la ni. Untuk pemilihan Yang Dipertuan Agong Malaysia baginda hendaklah diantara Raja yang memerintah di Sembilan negeri persekutuan. Pemilihan juga berdasarkan pengiliran mengikut sinioriti dan sinioriti ini ditentukan berdasarkan sejarah bertapaknya pemerintahan baginda. Susunan sinioriti dimulai dengan Negeri Johor, Pahang, Negeri Sembilan, Selangor, Perlis, Terangganu, Kedah, Perak dan Kelantan dan pemilihan mengikut Perlembagaan Persekutuan yang ditetapkan dalam Jadual Ketiga serta Peraturan-Peraturan Majlis Raja-Raja. Besok insyallah saya cerita pula pasal YDPA kita yang terkini yang bakal di Tabalkan menjadi Yang Dipertuan Agong Malaysia ke 14 sempena pertabalan Baginda pada besok hari Rabu 11 Mac 2012.

DAULAT TUANKU

SALAM…

SABAH FOR MALAYSIA.

No comments:

Post a Comment