Wednesday, June 12, 2013

PRINSIP PERJUANGAN-KEPADA PEMIMPIN DAN KEPADA PARTI

Salam.

Kekadang ramai yang keliru antara kesetian terhadap parti atau pemimpin yang mana harus didahulukan. Ramai berkata bahawa pemimpin bertukar ganti dan yang kekal adalah parti dan kerana alasan ini PARTI harus diutamakan. Namun adakah membelakangkan PEMIMPIN akan menguatkan PARTI?. Pada saya kesetian kepada PEMIMPIN dan PARTI harus selari agar kekuatan dapat dioptima sepenuhnya. PEMIMPIN yang baik yang sepatutnya  harus memikirkan secara serius agar memilih kepentingan diri ataupun PARTI dan bukannya persoalan ini 'berat' kepada pengikut. PEMIMPIN seharusnya wajib memikirkan PARTI.

Walau benar PARTI itu lebih lama hayatnya berbanding PEMIMPIN namun PARTI juga harus dipimpin. Sebab itu saya serius mengatakan bahawa PEMIMPIN lah yang harus memikirkan kepentingan PARTI berbanding kepentingan DIRI namun bagi pengikut WAJIB meletkkan kesetian kepada PEMIMPIN bagi mengukuhkan keampuhan PARTI selagi mana pemimpin itu meletakkan kesetian utuh terhadap PARTI.

Walau bagaimanapun saya percaya sesungguhnya sesorang PEMIMPIN itu tidaklah akan relevan sampai bila bila, namun dia yang bijak boleh menjadikan dirinya relevan dalam keadaan yang lama sekiranya mampu memahami kehendak tuntutan semasa serta menjangka keperluan masa hadapan. Nah pada ketika ini pengikut masih wajib meletkkan kesetian kepada pemimpin itu. Adakah ini bermakan kita menolak yang lain? Jawapannya tidak selagi mana dalam perjuangan dan parti yang sama. Apapun kesetian jangan menjadikan ketaksuban kerana ketaksuban akan membataskan akal yang sihat dalam penilaian.

Setialah pada PEMIMPIN dan PEMIMPIN taatlah kepada PARTI kerana kami yang dipimpin akan bersama KEPIMPINAN. MOGA PERJUANGAN DIRESTUI ALLAH SWT. AMIN.


Salam 1MALAYSIA

No comments:

Post a Comment